Konepajayhtiöiden kysyntä jatkoi laskuaan vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla. Yhtiöiden viestintä säilyi edellisten kvartaalien mukaisella linjalla: Toimintaympäristössä nähdään edelleen merkittävää epävarmuutta, mutta sen uskotaan elpyvän vuoden 2024 aikana. Keskimäärin tilauskehitys oli heikkoa, ja saadut tilaukset kasvoivat ainoastaan Wärtsilällä. KONE ja Cargotec onnistuivat myös saavuttamaan torjuntavoitot saatujen tilausten ja liikevaihtojen säilyessä vertailukauden tasolla. Tilaukset laskivat eniten yhtiöillä, joilla oli takana vahva vertailukausi (Raute ja Konecranes) sekä yhtiöillä, joiden markkina kärsi korkeista koroista (mm. Valmet).
Tilausten lisäksi tilauskannat ja liikevaihdot jatkoivat laskusuunnassa. Liikevaihto kasvoi ainoastaan Rautella ja Glastonilla korkeiden tilauskantojen tukemana. Liikevaihto laski eniten lakoista kärsineellä Ponssella sekä Wärtsilällä toimitusten ajoitusten vuoksi. Alueittain tarkasteltuna Aasia kasvoi vahvimmin, kun KONE onnistui kääntämään alueen liikevaihtonsa kasvuun. Aasian liikevaihto kasvoi voimakkaasti myös Cargotecilla. Liikevaihdot laskivat voimakkaimmin Euroopassa laskien kaikilla muilla yhtiöillä paitsi Wärtsilällä ja Glastonilla. Amerikoissa yhtiökohtainen vaihtelu oli suurta, sillä lähes kaikilla yhtiöillä muutos vertailukauteen oli kaksinumeroinen.
Vuoden 2024 ensimmäinen kvartaali ei kokonaisuutena tarjonnut merkittäviä viitteitä konepajasektorin elpymisestä. Vaikuttaakin siltä, että useilla toimialoilla asiakkaat odottavat korkotason laskua ennen kuin investointipäätökset liikahtavat eteenpäin. Useat yhtiöt viestivät asiakkaiden olevan aktiivisia tiedusteluissaan, mutta hitaita päätöksenteossaan. Onkin todennäköistä, että käännettä parempaan ei nähdä ennen vuoden 2024 loppupuoliskoa, ja tilauskantojen riittävyyttä tullaan koettelemaan jatkossakin.